Requiem aeternam et vita aeterna
U proteklih nekoliko godina sam počeo primječivati jedan
trend koji me zabrinjava. Riječ je o drastičnom opadanju nakana za sv. Mise,
posebno za pokojnike te stravičnog pada broja onih koji umiru okrijepljeni
svetim Sakramentima.
Do stvarnih podataka je jako teško doći. Kako sam u
proteklih desetak godina bio na tri župe, u tri različita kraja, iz samih župa
i njihovih dekanata imam nekakve neposredne podatke. Razgovarati s braćom o ovim problemima je teško. Neugodna tema za
razgovor je svaka ona tema u kojoj propitujemo svoje nedostatke i propuste.
Koliko je meni poznato čak 70% deklariranih katolika umire bez sakramenata.
Jedna naša biskupija je to barem na internom sastanku svećenika priznala.
Podaci o tome su lako dostupni, jer župe svake godine moraju slati pastoralna
izvješća u kojima se traži podatak o tome koliko je ljudi umrlo i ukopano bez Sakramenata.
Istina, da nije svugdje situacija ista, ja sam u jednoj od svojih župa imao
prosjek od 90% onih koji su umrli da su bili okrijepljeni Sakramentima.
Župe koje su nekad imale navale intencija, sad jedva
pokrivaju da svećenik ili svećenici na tim župama imaju dovoljno za svaki dan
po jednu za svećenika. Velika svetišta, a razgovarao sam s nekoliko uprvitelja
svetišta i nevoljko priznaju da je sve manje nakana za svete Mise.
No, da ne bih pričao samo o lošim stvarima, moram napomenuti
da se velik napor ulaže u pastoral staračkih domova i bolnica. Barem za Božić i
Uskrs se obiđu svi starački domovi, a bolnički kapelani doista vrijedno obilaze
bolesnike po bolnicama. I to se događa zahvaljujući društvenoj klimi nakon pada
komunističke diktature.
Meni se čini da su dva velika uzroka ovog problema, a to su:
naša nemarnost i pad vjere u vječni život.
Kao prvo, naša nemarnost nas je uljuljkala u lažnu
sigurnost. U jednom trenutku smo služili Mise za sve i svakoga, primali nakane
i činili mnoga bezakonja na tu temu. Bilo je mnoštvo problema i prijestupa,
gdje su se zarađivali novci i to veliki, služenjem Misa. Koliko god propisa i
zapovijedi protiv lukrativosti postojalo, nama su malo značile. Sankcija za
takva ponašanja je bilo malo, i ne sjećam se da je bilo mnogo grižnje savjesti
i neugodnosti zbog takvih rabota. Nekako
mi se čini da je pravednost tu došla na svoje. Morat ćemo platiti dug koji smo
si stvorili vlastitom nemarnošću.
Kao drugo, to je pad vjere u vječni život, a čini mi se kako
se protiv toga ne borimo dovoljno. Osim što je perspektiva današnjeg čovjeka
zarobljena za zemlju više nego ikad u povijesti, mi kao da se bojimo govora o
vječnom životu.
Čak i kad postoje koncepcije o vječnom životu, one nisu ni
blizu kršćanske. Mene jako smeta kad neko malo dijete umre, da se odmah govori
kako je to mali anđeo. Koliko god smrt nekog djeteta bila teška i tragična,
pogotovo kad su bolesti ili nesreće u pitanju, nitko nakon smrti ne postaje
anđeo. Mi i anđeli smo različiti red stvaranja, različita bića, i nitko od
ljudi neće postati anđeo, to nije upgrade kao u nekoj igrici gdje si nakon
nekog postignuća ili odškrinutih vrata ili pronađenog talismana prešao na novu
razinu, pa dobio novi identitet. Osim toga, često se govori kako onaj tko je
umro odlazi na bolje mjesto. Tek to ne znamo, jer nakon smrti slijedi sud, koji
će odrediti kamo će tko od nas ići. Koliko god mi vjerovali da Gospodin Bog sve
čini kako bi svaki čovjek došao u Raj, to još ništa ne govori o našim djelima i
njihovim posljedicama.
Kako izaći iz toga? Evangelizacijom koja donosi sadržaj.
Pričao mi je jedan uvaženi brat kako on oko blagdana Svih Svetih pozove
obitelji onih kojima je netko umro, pa se odsluži Misa, on blagoslovi lampaše
koji se odnesu na groblje, pa se tako ponovo prisjete pokojnika. Ja sam mu
odgovorio da dobro naslućuje problem, ali ga rješava krivo. Prisjećanje
pokojnika je isto kao prisjećanje na nedavno pojedeni ručak. Eventualno neka
emocija i neko sjećanje i tu priča prestaje. Ništa o vječnom životu.
Kad govorim o sadržaju, mislim na nauk Crkve: Božja je
zadnja o našem životu. Koliko god je milosrđe Njegovo bezgranično, to još
uvijek ne ispričava našu neodgovornost u životu. Molitva za pokojne nas uči da
upravo taj pravorijek o vlastitom životu, a onda i o životu drugih prepustimo u
Božje ruke, te nas oslobađa i naših grijeha naspram osoba za koje molimo, jer
nam otvara tu perspektivu Božjeg Suda koji je jednak za svakoga.
Razmišljajući o ovoj temi shvatio sam pogrješku koju sam
godinama činio i počeo je ispravljati. Kao mladom svećeniku mi je bilo „morbidno“
na kraju spominjati nakanu posljednjeg Očenaša na sprovodu za onog tko će prvi
preminuti da premine u milosti Božjoj. U jedom trenutku mi je došla ova misao: „Pa
normalno da ljudi umiru bez sakramenta kad se više nitko ne moli da bude
drugačije“. I odlučio ponovo na sprovodima moliti na tu nakanu. I drugačije
propovijedati na sprovodima. Jasnije.nisu nam potrebne srcedrapajuće riječi,
pune empatije tipa Brune Šimleše ili nekog drugog profesionalnog empatičara,
već jasan nauk i svjedočanstvo vjere.
Jako dobar tekst, volio bih da je više takvih svećenika. Samo nastavite tako!
OdgovoriIzbrišiP.S. Čini mi se da se riječi iz naslova pišu "aeternam" i "aeterna"