Briga oko čistoće (22. Nedjelja kroz godinu B)
Današnje Evanđelje donosi poznati odlomak u kojem Gospodin
Isus objašnjava svojim suvremenicima što čovjeka čini čistim pred Bogom.
Briga oko čistoće
Ovaj razgovor (Mk 7,8-23) se uklapa u Isusovu izreku da on
nije došao dokinuti, već ispuniti Zakon. Naime, on strpljivo tumači što čovjeka
čini čistim pred Bogom, jer je to temeljno pitanje vjere. To pitanje se jasno
očituje u današnjem psalmu 15, koji se čita kao otpjevni psalam današnje
liturgije. Pitanje, „tko smije prebivati u šatoru tvome“, je pitanje o obrednoj
čistoći. Ono propituje što čovjek treba sve činiti da bi mogao doći u šator
sastanka, onaj šator koji je izvan tabora, u koji se ulazi tek nakon duge i
posebne priprave. Sama analiza ovoga psalma bi bila dovoljna da se napravi
kompletan program života. Za današnje razmišljanje je dovoljno reći kako riječi
današnjeg psalma treba provoditi u njihovoj doslovnosti.
Osjetljivost na vlastitu čistoću, kad stupamo pred lice Božje
u bogoslužju Crkve ili u osobnoj molitvi je karakteristika pravoga vjernika. Na
to nas podsjeća i sveta voda na ulazu u crkvu. Tih nekoliko kapi koje prinesemo
na svoje čelo čineći znak križa nas trebaju posjetiti da je Bog onaj koji pere
našu grešnost, koje moramo uvijek biti svjesni. Zato i sv. Misa započinje
obredom priznavanja grijeha, da bi nas pročišćene pripustila Otajstvu Stvarne
Prisutnosti.
Nutarnje i vanjsko
Gospodin Isus, dajući prednost nutarnjem, ne isključuje
vanjske znakove vjere. On upozorava da nutarnje oblikuje čovjeka, u oba pravca:
dobra i zla. Kao što nutarnji mrak i grešnost čovjekovog srca čine da mu sve
vanjsko bude nečisto, tako i nutarnja čistoća čini da sve vanjsko bude čisto
tvoreći od vjernika skladnu cjelinu osobe.
Zato preveliko instistiranje na vanjskome može od vjere
napraviti samo higijenski propis, tražeći zadovoljenje forme. Međutim,
inzistiranje na samo nutarnjem, bez vanjskih znakova vjeru čini bezobličnom i
neučinkovitom, vodi čovjeka u ništavilo. Onaj koji se izvlači samo na nutarnje
stanje duha, ili kako se to već zove, bez problema može ući u crkvu noseći
kratke hlače i potkošulju tvrdeći da ulazi čista i skrušena srca kojemu ne
treba dokazivanje pred drugim ljudima u vidu poštivanja konvencija nametnutih u
nekim mračnim vremenima.
Vjernik je skladna osoba, kojoj srce govori kako će njegova
vanjština izgledati.
Amen!
Vraćajući se u ovom razmišljanju već spomenutom PS 15, dobro
je primjetiti jednu lijepu etimologiju. U hebrejskom, onaj koji smije prebivati
u šatoru Gospodnjem je „tamin“, izraz koji prepoznajemo u riječi „taman“, a
značio bi uravnotežen, čestit. Ta je riječ povezana s rječju „amen“, dolazi iz
istog korjena. To će reći da jedino vjera može učiniti čovjeka uravnoteženim.
Sredjovjekovna je literatura razvila jednu zgodnu književnu
vrstu: priručnici za život i ponašanje plemića. Ti su priručnici (Specula regum
ili Specula principum) objašnjavali mladim plemićima kako se trebaju ponašati u
životu zato što su kršćani i još k tome plemenita roda. Uz stožerne kreposti
vjere, ufanja i ljubavi kao odlike kršćanina se pokazuju: kontrola emotivnosti,
radost života kao pozitivan stav prema dužnostima i velikodušnost kao način
ophođenja prema svima, a posebno potrebitima. Kao glavni motiv takvog profila
ponašanja navodi se činjenica da je adrsat tih uputa kršćanin.
Koliki li će kršćani radije posegnuti za savjetima za
uspješnost na boli kojem polju, nego da uzmu u ruke neko od djela svetaca koji
opisuju kako se kršćanski živi. Prebogata baština duhovnih pisaca ostaje
mnogima, na žalost, samo natuknica u enciklopedijama.
Svaki dobar dar odozgor
je
Tako nas danas upozorava sv. Jakov apostol. Razmatrajući
vlastite (ne)uravnoteženosti, jedini put koji nam se kao ispravan otvara jest
put milosti posredovane Sakramentima, posebice Ispovijedi i Pričesti.
Sv. Ispovijed nas čisti, po oproštenju, ispravlja nesrazmjer
između nutrine i vanjštine, a sv. Pričest nas jača, hraneći direktno naše srce
da bi bilo ispunjeno Bogom. To su darovi koji nam dolaze odozgor.
Primjedbe
Objavi komentar
ukoliko anonimno komentirate, ostavite barem neki nick