Nisam dostojan da uniđeš pod krov moj (9. nedjelja kroz godinu C)
Susret Isusa i rimskog
satnika, koji se čita u današnjem evanđelju, otkriva nam granice humanizma kao
općeljudske vrijednosti, te pokazuje ispravni kršćanski univerzalizam.
Na prvoj razini rismki
satnik priznaje Isusu vrijednost kao osobi. Rimljani nisu baš imali prevelikih
obzira prema pokorenim narodima, za ilutraciju je dovoljno prisjetiti se kako
su pod njihovom vlašću nestale cijele kulture, tako da ovakvo ponašanje satnika
poprilično izlazi izvan okvira. Poslavši starješine zajednice on priznaje vrijednost
i zajednici i samom Isusu kao nekome koga treba poštivati. No to je razina
jednog pristojnog ponašanja inteligentne osobe. Ona je prijeko potrebna
karakteristika za pametno upravljanje društvom, ali traži korak više. I taj
korak čini rimski satnik svojim riječima: Nisam dostojan da uniđeš pod moj
krov.
Tim riječim on je Isusu dao
vlast u svojoj kući, na mjestu gjde je on apsolutni gospodar, koji nikome ne
odgovara. I ne samo to, on mu daje vlast nad bolešću, priznajući Isusu da je
veći od njegovih lara i penata, i svih ostalih božanstava. Od svega što postoji
u njegovoj kući i oko nje. Taj čin je ispovjest vjere u Isusovo božanstvo.
Zato Isus ne mora ni fizički
stupiti u tu kuću, koja mu se preko glave poklonila, jer ne samo da je veći od
svega u njoj, već je veći od svega što je na svijetu.
Humanizam rimskog satnika
koji se sastoji u brizi oko zajednice i izgradnji sinagoge nije nešto s čim bi
se Isus zadovoljio. On traži dodatak, koji se u poklonu satnika i dogodio. Time
nam je lijepo pokazano da se kršćani u svom divljenju ljudskom duhu i njegovim
dosezima ne smiju zaustaviti na tom fenomenu, već u svemu tražiti slavu božju.
Da, Isus je učinio čudo
poganinu, ali onom poganinu koji mu se poklonio i priznao mu vlast nad svim što
posjeduje, predajući mu svoju kuću i sve u njoj na duhovno raspolaganje. Taj čovjek
nije više samo bogotražitelj, već i štovatelj pravoga Boga. Tu razliku treba
jasno uočiti.
Isus je doista došao svima,
ali nisu mu se svi poklonili, što se jasno vidi u evanđeljima od poklona
mudraca na dalje. U sveopćoj „kulturi prihvaćanja“ tu činjenicu nikako se ne
smije izgubiti iz vida.
Danas se počesto od Crkve
traži da „prihvaća“ sve i svakoga, ali joj se ne dopušta da ona pita bilo koga
bi li se poklonio Kristu Spasitelju i prihvatio njegovu vlast nad vlastitim
životom. A nekad mi se čini da se i mnogi u Crkvi boje izreći takav stav do
kraja pa radije ostaju u magluštinama tolerancije i dijaloga koji postaje svhra
sam sebi.
I za kraj: satnikove riječi
izgovaramo na svakoj svetoj Misi prije Pričesti. Poklon, poniznost, priznavanje
vlasti tog čovjeka su put za pravilno raspoloženje za primanje sv. Pričesti.
Primjedbe
Objavi komentar
ukoliko anonimno komentirate, ostavite barem neki nick