Zornice
Kako je započelo došašće, započele su i zornice po mnogim
našim župama. Gdje god postoje, crkve su pune i vjernici jako rado idu na
zornice. Kako one pripadaju „predkoncilskom“ vremenu, zanimljivo je pobaviti se
fenomenom njihovog ponovnog oživljavanja.
U jednom trenutku one su samo nestale. Nitko nigdje nije
rekao da ih treba ukinuti, ne postoji niti jedan jedini dokument koji bi rekao
da su one loše, nedostatne, zastarjela forma, ali su samo nestale, bez ikakvoga
objašnjenja. Samo su se prestale oglašavati, a kako su stariji svećenici koji
su do njih držali odlazili u mirovinu, tako su dolascima novih nestajale iz
pastoralnih kalendara. Prešutni nestanak zornica nije ponudio neku drugu formu
pobožnosti, a ostavio je veliku prazninu, kao što je bio i slučaj s ukidanjem
nekih drugih oblika koji nisu bili nadomješteni adekvatnim zamjenama, poput „Večernjica“.
A onda su se prije dvadesetak godina sramežljivo počele
pojavljivati. Sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća, kao mladi
zagrebački kapelan bio sam jedini iz svoje generacije koji ih je služio. I kapela
u kojoj sam je služio tada je bila jedna od rijetkih u Zagrebu gdje su se
služile zornice. No, polako su se širile. Jednako je bilo i u gradu u kojem sam
kasnije služio kao kapelan: molio sam svog principala da vratimo zornice, na što
je on samo odmahivao rukom bez ikakvog objašnjenja zašto ne. Čim sam postao
župnikom, uveo sam zornice i već na prvoj, Crkva je bila puna. Danas je tako u
svim župama u tom gradu. I u okolici.
Prije nekoliko godina i „Živo vrelo“ se dotaklo povratka
zornica s negodovanjem i objašnjenjem kako se može budnost može vježbati i
svakodnevnim sv. Misama na večer. Iako objašnjenje govori dio istine, ne drži
vodu do kraja, jer zornice pripadaju došašću kao posebnost.
Znam i za negodovanje nekih od braće u sv. Redu koji su
jamrali da su zornice vratili oni svećenici koji imaju problema sa spavanjem,
pa im paše da rano ustaju. Jedna kritika je čak usporedila zornice i Aliju
Sirotanovića koji je tražio za nagradu veću lopatu. Istina, potrebno je
nekoliko dana da se tijelo privikne na ranije ustajanje, ukoliko to već i nije
stalna praksa u životu nekog svećenika, i da treba pripaziti da se ide ranije
spavati, smanjiti večernje aktivnosti vezane uz zabavu i rekreaciju, te
gledanje televizije, ali to se i te kako može potpisati pod dobrodošlu
posljedicu.
No, kako bilo da bilo, u slučaju zornica vjernici su
prisilili mnoge svećenike da ih vrate. I tim primjerom pokazali svećenicima
svrhu njihovnog postojanja: služiti vjeri vjernika. Gdje god su ponovo vraćene,
pokazale su se kao uspjeh. Pogotovo što se tiče vjernika srednje životne dobi,
koji radni dan tako započinju sv. Misom. Mnoga svjedočanstva govore o tome kako
je to vrijeme za njih posebno duhovno vrijeme u kojem pronalaze način da budu
bliže Gospodinu Bogu i njegovoj Crkvi. Gotovo na svakoj zornici se pjeva,
postoje čitači, što i nije čest slučaj na dnevnim sv. Misama u manjim župama. Crkve
doista ožive tih svetih dana.
Koliko god sam rogoborio o niskoj kvaliteti našeg
propovijedanja, moram reći kako se ovih dana mnogi svećenici trude reći nešto
kvalitetno u kratkom vremenu, što je svakako plemenita i pobožna misao.
Povratak zornica pokazuje da nije sve što je staro za baciti,
i da se ne smije pouzdavati samo u traženje novih putova. Prečesto je traženje
novoga samo lutanje u magli vlastitog nesnalaženja, započeto nepoznavanjem
sadržaja vlastite vjere. Zašto se sramiti nekog sadržja samo zato što je „predkoncilski“?
S kavom koju župnik skuha svojim župljanima nakon zornice mogu dobiti sasvim
prihvatljiv „pokoncilski“ ugođaj druženja...
Primjedbe
Objavi komentar
ukoliko anonimno komentirate, ostavite barem neki nick