Protiv bogatstva ili protiv bogataša? (26. Nedjelja kroz godinu B)
U današnjoj liturgiji čita se kao
drugo čitanje odlomak iz Jakovljeve poslanice (5,1-6) koji oštro govori protiv
bogataša. Ne protiv bogatstva, već protiv bogataša. Taj govor, kao i riječi
našeg Gospodina i Spasitelja Isusa Krista protiv bogataša bijahu problematične
ušima koje su ih slušale, pogotovo onima koji su došli iz židovstva.
Bogataši u Starom zavjetu
Patrijasi, svi po redu bjehu
bogati ljudi. Abraham, praotac naše vjere je jako bogat čovjek, koji je, kako
je zapisano imao čak i omanju vojsku. Čak je i pravedni Job bogat čovjek, a još
bogatiji nakon završene kušnje. David je pastir koji je postao kralj, pa tako i
bogat, a od njega po tijelu dolazi naš Spasitelj. I kralj Salamon, najmudriji
od ljudi Staroga saveza, bi poznat po svom bogatstvu po cijelom tadašnjem
svijetu, što svjedoči o posjet kraljice od Sabe.
Bogatsvo je opisano kao znak
naklonosti Gospodina Boga, i njegov je izvor u božjem blagoslovu. I tu se pokazuje uzrok problema s bogatašima:
u onom času kad zaborave da je izvor njihova blagostanja blagoslov Gospodina
Boga, oni svoje srce okreću materijalnim stvarima te čine grijeh i nepravdu,
jer novac i posjedovanje postaju samo sebi svrha.
Uvijek mi se čini važnim naglasiti da
posjedovanje u Bibliji nigdje nije opisano kao loše, a još manje posjedovanje
mnogih dobara ovoga svijeta. Odnos je bitan i on čini razliku između pravednika
i grešnika.
Bogataši danas
Najlakše, bez imalo
intelektualnog i duhovnog napora, jest napasti po bogatašima i svečano izjaviti
kako sve bogatstvo potječe od izrabljivanja drugih. U našem društvu, a niti
ostatak svijeta nije drugačiji, uvijek postoji nekakva suspektnost čim se
spomene da je netko bogat čovjek. Neizostavno je pitanje kako je stečeno neko
bogatsvto, a svako objašnjenje o poštenju nečijeg materijalnog statusa za sobom
povlači sumnju i nevjericu u motive onoga tko brani nečije poštenje. I tako se
pokazuje jedan paradoks: čak i onaj koji ne posjeduje mnogo može biti bogataš.
Istina, bogataš mržnjom i sumnjom, ali ipak bogataš, s tim da mu to bogatstvo
ne garantira nikakvo zadovoljstvo u životu, čak niti najprolaznije i
najprizemnije.
Bogatstvo nije samo materijalno
posjedovanje ono je odnos prema nekome ili nečemu. Bogatstvo, pa tako i bogataš,
može se očitovati u onoj vrsti životnog zadovoljstva koja nas udaljuje od
duovnih stvarnosti. Bogataš je onaj koji se osjeća superiorno prema nekome,
odjeven haljinom intelektualno-moralne ispravnosti, onaj koji je tolerantan i
uključiv naspram netolerantnih, ksenofobnih i isključivih zatucanika. Takvi
bogataši rado sudjeluju u humanitarnim akcijama, gdje su potrebiti ljudi ili
prirodne katastrofe dobra panorama za objavljivanje na nekoj od društvenih
mreža. Ne mora se biti milijunaš, dovoljno je biti zasljepljenik znanošću koja
rješava sve čovjekove probleme. Vile, jahte niti limuzine nisu potrebne
bogatašu koji je progresivan u društvenim stavovima nasuprot zločestih
konzervativaca naoružanih raznim kočnicama ljudskom dobru.
Kao što materijalnom dobru
trebaju stvaratelji tog dobra, tako bogatašima našeg vremena treaju siromasi na
čiji se račun bogate. Oni ne žele smanjiti izmišljene društvene nepravde, niti
broj počinitelja istih, jer bez njih ne bi postojali. Njima nije bitno da se
čini dobro na ovome svijetu, već je bitno kako oni izgledaju naspram drugih
ljudi. I u tome se sastoji njihova nepravedna plaća, oduzeta nepriznavanjem
njihove vrijednosti. Grijeh koji vapi u nebo.
I takvi ljudi redovito ubijaju
pravednike. Budući je pravednost krjepost koja dolazi od Boga, baštine je oni
koji traže lice Gospodinovo, pravednik smeta svakoj vrsti samozadovoljstva i
traženja punine bez Gospodina Boga.
Nepropadljivo bogatstvo
Stoga se treba zapitati kojoj
vrsti bogataša pripadamo. Svako zrnce oholosti koje zamijetimo na svome licu
nas jasno upućuje na to kamo vodi naš životni put. Nemojmo obilovati vikom na „one
druge nepravedne“, već se bogatimo u Gospodinu. To blago nikad ne propada. Takvi
bogataši mogu očekivati nagradu Kraljevstva Nebeskog.
Primjedbe
Objavi komentar
ukoliko anonimno komentirate, ostavite barem neki nick